sábado, 13 de fevereiro de 2016

Nova Coluna no Blog do Dido ; ''Fala SiFu'' : Bai Si

                                           Today on Dido's Blog; ''SiFu Says''


Uma das coisas mais legais que existem no meio de quem pratica alguma arte marcial - além das lutas, competições e coisas do tipo, é claro - é a possibilidade de se cultivar amizades e estreitar contatos com pessoas que você jamais sonhou em conhecer.
Sim, Si Fu sempre me diz que a coisa mais importante nesse processo todo é justamente as pessoas que passam pelas nossas vidas e o que trocamos de experiência com elas - o quanto podemos aprender e ensinar e no fim, crescer juntos - porque isso demanda um bom Kung fu. Obviamente você acaba conhecendo pessoas que são bastante inconvenientes,que prezam a política e estão no meio apenas para gerar grana da forma mais suja possível etc, etc...mas isso também faz parte do processo como um todo...

One of the coolest things in the way of those who practice any martial art - in addition to the fights, competitions and stuff like that, of course - is the ability to cultivate friendships and strengthen contacts with people you never dreamed of knowing.
Yes, my Si Fu always tells me that the most important thing in this whole process is just the people who pass through our lives and we exchange experience with them - how much we can learn and teach and at the end, grow together - because it demands a good Kung fu. Obviously you get to know people who are quite inconvenient, who cherish the policy and are in the middle just to generate money the dirtiest way possible etc, etc ... but it is also part of the process as a whole ...

E comigo - eu que sou um principiante no Wing Chun - jamais pensei que um dia entraria em contato e tivesse não só a amizade, mas o respeito de alguns dos nomes mais importantes do Wing Chun no Brasil e fora do Brasil. Sem querer viajar muito nessa vibe, mas acredito que esse modesto blog tenha se tornado um veículo natural para isso e apesar de toda a tosquice, as pessoas tem realmente gostado do conteúdo. Tudo o que eu posso dizer é; Obrigado.
E uma dessas pessoas, entre tantos e tantos nomes e pessoas as quais se tornaram amigos pessoais com o passado do tempo é este senhor da foto abaixo;

And with me - I am a novice in Wing Chun - I never thought that one day would contact and have not only friendship but the respect of some of the most important names of Wing Chun in Brazil and outside Brazil. Without ''wanting to travel a lot'' in this vibe, but I believe that this modest blog has become a natural vehicle for this and despite all the Non-professionalism, people have really enjoyed the content. All I can say is; Thank you.


And one of these people, among many, many names and people which have become personal friends with the passage of time is this gentleman photo below;


SiFu Victor é uma pessoa extremamente solícita e de grande coração. Ele mora em Porto Rico e por incrível que pareça, muitas vezes ele me liga ( sim, faz chamadas no celular!) para conversarmos sobre Wing Chun. Embora meu inglês seja muito ruim - e nisso ele demonstra uma grande dose de paciência comigo, também treinando minha conversação e me ensinando mais da língua do que,acredito. ele mesmo possa perceber - sempre me dá grandes dicas. Não se engane, amigo leitor, apesar do jeito pacífico, a técnica do SiFu Victor é extremamente afiada! 
E foi justamente ele que me enviou um texto via facebook e, após pedir sua autorização, publico aqui como a postagem de estréia da nova coluna do Blog do Dido ;  

'' SiFu Says''!!



A coluna ''Fala SiFu'' é um espaço para que qualquer SiFu, de qualquer linhagem, possa escrever sobre o que desejar. Qualquer assunto relacionado ao Wing Chun em específico. Pode ser um artigo escrito ou video. Tudo fica a critério do autor. E neste artigo inaugural, SiFu Victor discorre sobre as responsabilidades inerentes ao discípulo após o Bai Si - a cerimônia do discipulado....Espero que apreciem como eu apreciei...

SiFu Victor is a very caring person and a man with a great heart. He lives in Puerto Rico, and oddly enough, he often calls on cellphone to me,just to talk about Wing Chun. Although my English is very bad - and in this he shows a great deal of patience with me, also training my conversation and teaching me more of the language, I think. he can not see - always gives me great tips. Make no mistake, dear reader, despite the peaceful face, the technique of SiFu Victor is extremely powerfull!
And it was he who sent me a text via Facebook and, after asking your permission, publish here as the debut post of the new column of Dido Blog; 'SiFu Says'' !!
The new column ''  SiFu Says '' it is a space for any SiFu of any lineage, can write about anything what he or she wants. Anything related to the Wing Chun in particular. It can be written or video article. Everything is to the author. And in this inaugural article, SiFu Victor discusses the inherent responsibilities disciple after Bai Si - the ceremony of discipleship .... I hope you enjoy it as I enjoyed ...
                                                                 Bai Si - Arte do Discípulo

By SiFu Victor Colo Nevez

A aceitação de um "aluno especial / discípulo" no kung fu tradicional era algo muito importante. Você não só representa o SiFu, mas também o estilo em particular. Assim, há uma grande responsabilidade colocada sobre o indivíduo. Se você perde uma luta, tem-se em uma situação embaraçosa, envolvendo as pessoas erradas, desonrando o sistema ou os desejos de seu SiFu, você desonra o SiFu, o estilo, a sua família kung fu e a si mesmo. Você etá levando a imagem do seu SiFu, do estilo, e da escola. Chamamos isso de "culpa por associação" aqui no Ocidente. Como você pode ver, muito foi escrito sobre isso, mas não muito foi esclarecido. Você se torna o filho (a) do Si Fu e do sistema.


Se você foi aceito como discípulo, vocês estará basicamente próximo ao seu SiFu como um filho ou filha,ou como um membro da família em muitos aspectos. Não haverá retenção de Informação, e é dada uma especial atenção, o SiFu faz grande esforço para ver que você consiga a informação, em seguida, verifica se você entendeu e poderá testá-lo para aplicar o conhecimento. Qualquer um dos chamados "segredos" da medicina herbalística (dim mak, formas, pontos ou técnicas de kung fu) serão revelados. O SiFu estará sempre disponível para o discípulo e o discípulo deve, em essência, ser capaz de solicitar o SiFu a qualquer momento com uma pergunta ou problema, nem sempre necessariamente sobre o treinamento de Kung Fu. Você iria acompanhar o Si Fu sobre todos os assuntos relacionados com kung fu, ou ir no lugar do Si Fu, se o Si Fu não puder comparecer em algum lugar. Nunca é uma questão de saber se você deve ou não ir ou se você espera o SiFu dizer pra você ir;  você vai! 


Desculpas de hoje em dia, como doença, trabalho, família e outras obrigações, embora algo comum, nem sequer se tornam tema de discussão. Isso também significava que o SiFu foi mais rigoroso com você em sua formação, você trabalhou duro, então você, seus irmãos e irmãs, se tornam responsáveis ​​por todo os irmãos e irmãs mais novos de treinamento, pelo abrir e fechar a escola, bem como lidar com todos os assuntos da escola , incluindo a limpeza, reparação e promoção da escola. Em todas as funções públicas, os discípulos são responsáveis ​​pelas necessidades do Si Fu. Alimentação, refrescos, manuseio de dinheiro, etc... Lembre-se, era um privilégio  ser um discípulo e isso não algo que é  dado facilmente. Este ''clube privado'' é muito difícil de entrar e bem fácil de ser expulso, se você estragar tudo. . .Essencialmente, o SiFu vai moldar seu caráter marcial e moral, bem como a sua habilidade técnica.


O conhecimento foi entregue para poucos em especial, e uma vez que não se trata de um item tangível, o aluno tem de ser ou muito digno,ou trabalhar muito duro,e / ou ter muita sorte.


Havia apenas duas maneiras de se tornar um discípulo; Sendo escolhido ou se você pedir para ser patrocinado por um colega que já é um discípulo. Se o SiFu ver que você é um estudante digno, o SiFu iriá se deixar saber que eles estão sendo considerados como "parte da família". Ninguém disse que não, se eles não estavam interessados. O Si Fu tem o interesse de que esta pessoa seja uma pessoa com quem ele queria compartilhar todo o seu conhecimento e habilidade, a ter interesse especial nisso. Caberia relembrar o passado....


 Primeiro de tudo, ser recebido em uma escola de Kung Fu não era assim tão fácil. O dinheiro não era sempre um critério para admissão. Se você conseguisse entrar, qualquer conhecimento real não estava prontamente ali para você. Agora olhe para a cerimônia do discipulado... em geral, é por isso que você veio para a escola ou para o estilo, mas o mais importante - é o SiFu. O SiFu e o estilo estavam no mesmo nível, por vezes, o SiFu foi maior. Aqui é a pessoa que irá ensiná-lo, que irá cuidar de você, cuidar e protegê-lo, corrigi-lo, orientá-lo e moldá-lo. O SiFu era a personificação viva do estilo e o SiFu é o único que está apto para transformá-lo na mesma coisa. Eu acho que você pode começar a ver a grandeza de tudo isso.


A outra maneira de se tornar um discípulo era ter um discípulo existente que intermediasse para o SiFu em nome do aluno, deixando o sifu saber que queria se tornar um discípulo. O SiFu neste ponto iria ou dizer sim, ou iria assistir o aluno a partir desse ponto para ver se ele fosse digno, se poderia ser confiável ou estava apenas tentando ''comprar'' o kung fu do sifu e seus "segredos". O Si Fu é a pessoa que tinha a palavra final sobre quem seria permitido na escola, em primeiro lugar, se o sifu não gostasse de você desde o início, o sifu não o deixaria na escola, muito menos lhe ensinaria nada. (Ao contrário de hoje, onde um cheque, dinheiro ou cartão de crédito você compra e recebe em sua porta).


A Cerimónia Tradicional


O candidato foi instruído sobre o procedimento adequado por um discípulo ou patrocinador existente. Cada escola tem seus próprios rituais e procedimentos, mas abaixo é o mais comum.

A escola inteira  geralmente está presente para a cerimônia, e aceitação, sendo esse, um motivo de uma grande festa. Se o estudante foi feito um discípulo, após a cerimônia do novo discípulo, a escola levaria todos os presentes para um banquete.
O discípulo patrocinador ou discípulo sênior estaria à esquerda do SiFu, que estaria sentado. O candidato estaria na frente do SiFu.

O discípulo sênior iria serviria uma xícara de chá e entregá-lo ao candidato. O candidato, então, quer entregá-lo ao SiFu e ficam de joelhos ou tomar o chá, recebe em suas mãos e joelhos, e prende-lo na frente do SiFu.

O candidato, então, inclina sua cabeça e declara;
 -  "Meu nome é ..., O nome do meu pai é .. ..,  venho de .. .. (local de nascimento) Estou humildemente solicitando a honra e o privilégio de se tornar um aluno especial / privativo / ou discípulo de sifu. . . (Nome do sifu) O candidato, em seguida, levanta-se e oferece o chá para o sifu.

O sifu levaria o chá e não beberia no momento. O candidato, então, inclina-se 3 vezes (Kau Tau) e faz a sua promessa juramentada. A promessa é um compromisso pessoal entre o aluno e o professor e é uma coisa individual. Os 3 arcos deve conter um compromisso com o sifu, o estilo e as tradições ou escola de kung fu. Abaixo estão alguns exemplos;


Sifu- "Eu prometo / juro / prometo não ter nenhum outro sifu, e fazer tudo em meu poder para fazer o meu sifu orgulhoso de mim." "Eu prometo tomar nenhum outro como meu sifu, e não pertencem a nenhuma outra família, de agora até a minha morte "" Eu prometo honrar meu sifu, para seguir e obedecer a ele (ela), sem dúvida. "-. a ideia principal é o compromisso do aluno para com o estilo em específico


- "Eu prometo / juro / prometo manter, desenvolver e proteger o nome da (escola e / ou estilo)." "Eu prometo para trazer honra a ambos o meu estilo e meu sifu. Não farei nada para trazer vergonha para o nome do (estilo). "- A idéia principal é que você e o estilo são agora inseparáveis. Você não é mais um estudante de kung fu, você é um (estilo) praticante com uma família e representam a família e estilo.


Escola / "Eu prometo / juro / prometo preservar e proteger os ensinamentos de (escola)." "Eu prometo continuar a crescer como uma pessoa dentro da arte do (estilo) como ensinado a mim por sifu (nome) do (nome da escola). "" Eu prometo para continuar e manter as tradições e os ensinamentos de (nome da escola) como o meu. "-a Ideia principal é a de vincular-se com a escola, as tradições do MoGun e as tradições do estilo e escolas antepassados.


O candidato poderia curvar e recitar cada um, (3 em três partes ou completamente), então curvar a cabeça ou ficar inclinado, recitar todos os três e arco três vezes ou simplesmente ficar curvado e recitar todos os três.

Depois de ouvir as promessas do candidato, o sifu, então, bebe o chá (se aceita) .- A maioria das escolas nos dias de hoje termina aqui, o candidato, então, dá ao o sifu um (envelope vermelho com dinheiro) hung bao, eo sifu ajudaria o novo discípulo-se, significando o novo relacionamento sifu / discípulo.




(Cerimônia do Bai Si no Ip Man Tong - Foshan)


Após o sifu beber o chá, o sifu serve uma xícara de chá para o aluno. Este chá está geralmente em um bule de chá diferente, e o chá é escaldante. O estudante deve tomar e beber o chá sem hesitação, desconforto ou dor. Isso significa para o sifu disposição do candidato para suportar grandes dificuldades, seja qual for.


Depois de beber o chá em um gole, o aluno passa o xícara de chá ao discípulo sênior, e depois entrega ao sifu um Hungbao contendo um pouco de dinheiro. Este dinheiro varia muito de indivíduo para indivíduo, em qualquer lugar $ 500 a US $ 3.000 (ou mais) .A forma como o dinheiro é disposto também é importante. Se ele for uma quantia de US $ 2.000, por exemplo. dois mil notas de dólar para significar a multiplicação de dinheiro e boa sorte / prosperidade. 14 (00) ou 4000 não é utilizado desde o 4 em cantonês - soa como o mesmo som da palavra Morte, significando azar. Todos os números ímpares são yang... bons números de sorte.




O sifu levaria o hungbao  e, em seguida, ajudar o novo discípulo a se levantar. O sifu pode dizer algo como:


_ "De hoje em diante você uma parte da minha família e será chamado ... (nome kung fu família dada pelo sifu) O discípulo tem agora todos os direitos e privilégios de um membro da família, e, assim, a formação realmente começa. Neste ponto, uma foto formal é tomada com o sifu sentado e que o discípulo do lado esquerdo do sifu. Uma foto tirada com o discípulo à direita significa que o aluno havia aprendido tudo e estava pronto para sair por conta própria e ensinar. A imagem da graduação.

Bai Si no mundo de hoje


Ser discípulo kung fu, no mundo de hoje não é mais tudo o que deveria ser. Em muitas escolas isso se transformou em uma forma de o sifu fazer dinheiro  de estudantes sinceros, promover a adoração de ídolos,e o trabalho escravo / ego impulsiona a separação dos irmãos e irmãs de kung fu.


No entanto, algumas escolas hoje não se atém ao passado, mas a maioria das pessoas não são capazes de apreciar ou perceber a profundidade ou significado do que eles estão recebendo em sua escola, em comparação com uma escola de estilo semelhante até. E a maioria das pessoas realmente não se importam com o estilo de kung fu que estão fazendo ", é perto de casa e eu posso fazê-lo com o meu filho", ou "eu posso sempre ir para uma escola diferente toda a semana''. Então aqueles que estão comprando uma representação ( apenas usar nome do estilo / sistema específico) escola. E assim a atitude do SiFu passa a ser de'' Vou obter tudo o quanto eu puder deles.."


As pessoas esperam  pagar muito dinheiro para uma oportunidade de treinar com uma personalidade das Artes Marciais, e muito mais para se tornar um "aluno especial" de alguém famoso, se tiverem sorte suficiente. Deixe-me dar um exemplo; O público em geral pagaria para treinar / tornar-se um discípulo de Jackie Chan, ou alguém famoso nas Artes Marciais. O público em geral não sabe quem são Dan Inosanto, Peter Urban, ou Graciella Cassillas , portanto, tornam-se artistas marciais ''desconhecidos'', embora para nós eles sejam grandes personalidades (o público em geral é dirigido às artes marciais pelos meios de comunicação, e não um estilo específico ou um representante do estilo. O público em geral sabe que Chuck Norris faz karate, o público das artes marciais sabe o estilo de karate que ele faz.) O público de artes marciais sabem quem são e são dirigidos a pessoas e ou estilos específicos, porque estamos vendo de dentro, nós sabemos o que estamos procurando. O público de artes marciais teria de pagar muito dinheiro para treinar com essas pessoas, e não o público em geral. Isso só acontece quando o público em geral conhece as artes marciais públicas e são educados em suas escolas, ir para os seminários, ler os livros, comprar as revistas e assistir as fitas de vídeo.


Mas se um estudante de artes marciais tiver de gastar grandes quantias de dinheiro para um desconhecido, então ele realmente deve ter ensinado algo especial, não apenas o que está no currículo. O discípulo tem agora de se tornar um ''servo'' do SiFu, ou um saco de pancadas dos outros estudantes e tudo o mais necessário na esperança de conseguir "alguma pérola de conhecimento" que ninguém mais terá.


Como eu disse antes, na mente do Sifu, o conhecimento é intangível, como ou quanto você cobra por isso? Quanto tempo essa pessoa vai estar Na escola? Por que eu deveria arriscar-me para obter esse conhecimento quando ...

Não poderei obtê-lo, ou não são dignos ou capazes de apreciar a sua profundidade e beleza,
Vão desistir quando eles ficam entediados, sem dinheiro ou encontrar outra coisa para fazer,
Não percebem o que o sifu é, nem o ensinamento que levou anos de trabalho e compreensão para internalizar e só depois ensinar.

Então, "Você quer isso?, Você pode ter, mas ele vai te custar!!" E isso apenas se o sifu for sincero. Se o sifu é apenas quiser ganhar dinheiro dos estudantes-você não estará recebendo nada.

 Em uma boa escola de kung fu nada deve ser retido, todos são tratados da mesma forma, ensinado de forma aberta e honestamente e o sifu deve sempre colocar a formação e bem-estar dos alunos em primeiro lugar. O sifu deve sempre tratar a todos como um estudante, amigo e um potencial discípulo que possa vir a ser um dia. Portanto, a questão é; - "Por que ser um discípulo, se eu estou recebendo o conhecimento de qualquer maneira, sem toda a confusão acima? "
O que o aluno recebe é bom kung fu, ensinado-lhe corretamente e com a ênfase em você ser bom no que faz. O discípulo obtém uma compreensão de como viver a arte, "quando você já não pode dizer onde o seu Kung Fu termina e vida começa", compreensão do que é união, comunhão com outros discípulos, de um compromisso com o sistema, o estilo, a escola, e o sifu. Em algumas escolas, é uma coisa pessoal, você irá fazê-lo por suas próprias razões.
O sifu assume seus discípulos como um filho ou filha, e deve fazer tudo o que pode estar lá para eles, orientá-los, moldá-los e dar um bom exemplo marcial e moral para eles. O sifu é o pai deles nas Artes marciais e modelo para seu Kung Fu. ( Como um famoso ditado que diz,  ''Com grandes poderes, grandes responsabilidades'').
Aqueles de vocês que são estudantes contemplando se tornar um discípulo, mais cedo ou mais tarde, ou foram ou "escolhido", lembre-se que é um compromisso com o estilo, bem como a escola e com o sifu. Mas é também um compromisso consigo mesmo. Quando você optar por se tornar um estudante em tempo integral da arte (e não apenas algo que você faz um par de noites após o trabalho ou quando você tem tempo para fazer), o kung fu irá mudar sua mentalidade. Você come, dorme, pensa age como o estilo. Tornar-se um discípulo é (na minha opinião) o último grande passo no desenvolvimento de um homem kung fu e é importante para se certificar de que todos aqueles que estão interessados ​​isso, possam ter o conhecimento, informação e educação, a oportunidade e a experiência para fazê-lo e vivê-lo.

Bai Si – Art of the Disciple
The accepting of a “special student/disciple” in traditional kung fu was a very big deal. You not only represented the sifu but also the particular style. Thus, there was a great deal of responsibility placed on the individual. If you lost a fight, got yourself in an embarrassing situation, associated with the wrong people, dishonored the system or your sifu’s wishes, you dishonored the sifu, the style, your kung fu family and yourself. You were the walking Image of the sifu, the style, and the school We call It “guilty by association” here in the West. As you can see, a lot was riding on this and was not taken lightly. You were the son(daughter) of the sifu and the system.

If you were accepted as a disciple, you were basically closer then the sifu’s son/daughter and family member in many respects. There would be no holding back of Information, special attention was given, the sifu would take great pains to see that you got the Information, then see If you understood it and could put it to use. Any of the styles so called “secrets”-herbal medicine, dim mak, forms, hit points or kung fu techniques were revealed. The sifu was always available to the disciple, and the disciple would In essence be able to call upon the sifu at anytime with a question or problem, not always necessarily about training Kung Fu. You would accompany the sifu on all kung fu related matters, or go in the sifu’s place, if the sifu was unable to attend. There was never a question of whether you had to or wanted to go-sifu said go, you go! 

Today’s excuses of work, sickness, family and other obligations-although very real- didn’t even become subject for discussion. It also meant that the sifu was stricter with you in your training, you worked harder then your brothers and sisters, were responsible for all the younger brother and sisters training, opening and closing the school, as well handling all school matters on your own or at the request of the sifu, including the cleaning, repair and promotion of the school. At all public functions, the disciples were responsible for the needs of the sifu's food, refreshments, money handling, etc. Remember-it was a privilege to be a disciple-one not given out easily. This private club was very hard to get Into, and all to easy to be kicked out of, If you messed up. You were always on probation. But, what you were getting out of it more then made up for it. Essentially, the sifu was molding your martial and moral character, as well as your technique-al skill. Knowledge was handed out to only the special few, and since it was not a tangible item-whomever got it was either very worthy, worked hard for it and/or was very lucky.

There were only two ways to become a disciple-you were chosen or you requested to be sponsored by a fellow student who was already a disciple. If the sifu saw that you were a worthy student, the sifu would send a disciple over and let the student know that they were being considered to become “part of the family”. No one said no, they weren’t Interested. The sifu had shown interest that this was a person that they wanted to share all their knowledge and skill with, to take special interest in. It would behoove you to remember the time period. First of all, getting “into’ a Kung Fu school was not that easy. Money was not always a criterion for admittance. If you did get In, any real knowledge was not readily forth coming. Now look at the disciple ceremony-in general this is why you came to the school for the style, but more importantly-the sifu. The sifu and the style were on the same level, sometimes the sifu was higher. Here was the person that would teach you, look after you, nurture and protect you, correct you, guide you and mold you. The sifu was the living embodiment of the style and the sifu was the one who was going to turn you into the same thing. I think you can begin to see the bigness of this whole thing.

The other way to become a disciple was to have an existing disciple go to the sifu on the student’s behalf, letting the sifu know that they wanted to become a disciple. The sifu at this point would either say yes, or would watch the student from that point on to see If you were worthy, could be trusted or was just trying to buy the sifu’s kung fu and “secrets”. The sifu very rarely came out and said no outright The sifu was the person who had final say on who would be allowed in the school in the first place-if the sifu didn’t like you from the beginning, the sifu wouldn’t let you in the school, let alone teach you anything. (Unlike today, where a check, cash or credit card gets you In the door and basically everything you want.)

The Traditional Ceremony

The candidate was Instructed on the proper procedure by an existing disciple or sponsor. Every school has its own rituals and procedures but below Is the most common.

The whole school was usually present-the ceremony, and hopeful acceptance was cause for a big celebration. If the student was made a disciple, after the ceremony the new disciple would take everyone present out for a feast.
The sponsor disciple or senior disciple would be standing on the left of the sifu, who would be seated. The candidate would be standing in front of the sifu.
The senior disciple would pour a cup of tea and hand it to the candidate. The candidate would then either hand it to the sifu and get on their knees OR taking the tea, gets on their hands and knees, and holds it in front of the sifu.
The candidate would then bow their head and state-” My name is.. .,my father’s name is.. ..,l come from.. ..(place of birth) I am humbly requesting the honor and privilege of becoming a special/private/indoor student or disciple of sifu. . .(sifu’s name) The candidate then raises up and offers the tea to the sifu.
The sifu would take the tea and not drink it. The candidate would then bow 3 times (kowtow) and make his sworn pledge. The pledge is a personal commitment between the student and teacher and is an individual thing. The 3 bows must contain a commitment to the sifu, the style and traditions or school of kung fu. Below are some examples
Sifu- “I pledge/swear/promise to have no other sifu, and do everything In my power to make my sifu proud of me.”" I pledge to take no other as my sifu, and will belong to no other family, from now until my death.” “I pledge to honor my sifu, to follow and obey him (her) without question.”- The main idea is the commitment of the student to the individual
Style- “I pledge/swear/promise to keep, develop and protect the name of (school and/or style).” “I pledge to bring honor to both my style and my sifu. I will do nothing to bring shame to the name of (style).”-The main idea is that you and the style are now Inseparable. You are no longer a kung fu student, you are a (style) practitioner with a family and represent both family and style.
School/Tradition- “I pledge/swear/promise to preserve and protect the teachings of(school).” “I pledge continue to grow as a person within the art of(style) as taught to me by sifu(name) of the (school name).” “I pledge to continue and uphold the traditions and teachings of (school name) as my own. “-the main idea is to bind yourself with the school, It’s traditions, and the traditions of the style and schools ancestors.

The candidate could bow and recite each one, (3 bows and recital’s total), then bow their head or stay bowed, recite all three and bow three times or just stay bowed and recite all three.
After listening to the candidate’s pledges, the sifu would then drink the tea (if accepted).—Most schools now a days end here, the candidate would then give the sifu a hung bao, (red envelope with money) and the sifu would help the new disciple up, signifying the new sifu/disciple relationship.
After the sifu drinks the tea, the sifu pours a cup of tea for the student. This tea is usually from a different teapot, and the tea is scalding hot. The student must take and drink the tea without hesitancy, discomfort or pain. This signifies to the sifu the candidate’s willingness to endure great hardships, whatever the sifu gives out.

After drinking the tea in one gulp, the student hands the teacup to the senior disciple, and then hands the sifu a hung bao containing a prescribed some of money. This money ranges greatly from individual to individual-anywhere from $500 to $3,000(or more).The money-traditionally- was given in like bills. If it was $2,000 for example. two 1,000 dollar bills to signify the multiplying of money and good fortune/prosperity. 14(00) or 4000 was not used since the 4 in Cantonese -(say)-sounds like the word, die or death-bad luck I All the odd numbers are yang numbers-good luck numbers In general.
The sifu would take the hung bao and then help the new disciple up. The sifu would the say, “From this day forward you a part of my family and will be called… (kung fu family name given by the sifu) The disciple now has all the rights and privileges of a family member, and thus the training truly begins. At this point a formal picture was taken with the sifu seated and the disciple standing on the sifu’s LEFT hand side. A picture taken with the disciple on the RIGHT meant that the student had learned everything and was ready to go out on their own and teach. A graduation picture of sorts.
Bai Si in Today’s World
Being a kung fu disciple In today’s world ain’t all it’s cracked up to be. In many schools it has turned into a way for the sifu to make money off of sincere students, promote idol worship, slave labor/ego boosting and separation from the kung fu brothers and sisters.
However, some schools today don’t hold much back, but most people are not appreciative of or realize the depth or significance of what they are getting In their school, In comparison to a similar stylel school up the block. And the majority of people really don’t care what style of kung fu they’re doing, “it’s close to the house and I can do it with my kid”, or “I can always go to a different school up the street.” There are more people out there who want to doll earn “something”, then those who are shopping for a (Insert name of specific style/system)school. And thus the sifu’s attitude can become “Get as much from them as I can now.”
People expect to pay big money for a chance to train with a Martial Arts Somebody, let alone become a “special student” of someone famous, if they’re lucky enough. Let me give an example-the general public would pay to train/become a disciple of Jackie Chan, a Martial Arts Somebody. The general public does not know who Dan Inosantos, Peter Urban, or Graciella Cassillas are, therefore they become Martial Arts Nobodies, even though to us they are big time Somebody’s (The general public Is driven to the Martial Arts by the media, not a specific style or style representative. The general public knows that Chuck Norris does karate, the martial arts public knows what style of karate he does.) The martial arts public know and are driven to specific people and or style because we are on the inside looking out, we know what we’re looking for. The martial arts public would expect to pay big money to train with these people, not the The general public. That only happens when the general public becomes the martial arts public and are educated In their schools, go to the seminars, read the books, buy the magazines and watch the videotapes.
But if the martial arts student’s are spending large amounts of money for a Martial Arts Neighborhood Nobody to become a disciple, then they really should be taught something special, not just what is in the curriculum. The disciple now has usually become the sifu’s servant, practice dummy and gopher-all for the privilege of ‘hanging out” with the sifu, under the hopes of getting “some pearl of knowledge” that no one else will get.
As I stated before, in the Sifu’s mind, knowledge is intangible, how or how much do you charge for It.? How long is the person going to be In the school ? Why should I bust my butt to make them get it when they…
Don’t get it,
Aren’t worthy or appreciative of it’s depth and beauty,
Are going to leave when they get bored, run out of money or find something else to do,
Don’t realize that what the sifu is teaching took years of work and understanding to internalize and then teach.
So, “You want it?,You can have It but it will cost you I” And that’s only If the sifu Is sincere. If the sifu is just out to make money off of the students-you ain’t getting Jack In a good kung fu school there should never be anything held back, everyone Is treated the same, taught openly and honestly and the sifu should always put the training and welfare of the students first. The sifu should always treat everyone as a student, friend and a potential “would be” or “could be” disciple-someday. So the question becomes-”Why be a disciple If I’m getting it anyway without all the above fuss? ” What the student gets is good kung fu, taught to you correctly and with the emphasis on you being good at it. The disciple gets an understanding of how to live the art, “when you can no longer tell where your Kung Fu ends and Life begins”, of bonding, fellowship with other disciples, of a commitment to the system, style and school, and to the sifu. In some schools it is a personal thing, you do it for your own reasons.
The sifu has now taken on a son or daughter, and must do everything In the sifu’s power to be there for them, guide them, mold them and set a good martial and moral example for them. The sifu is their Martial Arts father and Kung Fu role model.(If we can play with a famous saying and altar it a bit-With great responsibility, comes the potential for great power.)
Those of you who are students contemplating becoming a disciple sooner or later, or have been approached or “chosen”, remember that it is a commitment to the style, as well as the school and the sifu. But it is also a commitment to yourself. When you choose to become a full time student of the art (not just something you do a couple of nights a work when you have nothing else to do), your kung fu and your mindset change. You eat It, breath It, think It’ sleep It, poop it. Becoming a disciple is(in my opinion)the last great step in a kung fu person’s development-and it is important to make sure that all those of you who are Interested in it, have the knowledge, Information and education for the opportunity and experience to do it, complete it and live it.









Dido
Discípulo privativo do SiFu Marcos de Abreu em PE- Brasil

Dido
private disciple of SiFu MArcos de Abreu in PE-Brazil

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